sunnuntai 24. helmikuuta 2008

Kamena juha i srdele



Olen kuullut juttuja Kivikeitosta, mutta aina olen luullut sen olevan vain höpöttelyä. Eilen katselin mielenkiintoista dokumenttiä Dalmatian vanhasta kulttuurista, siinä oli puhetta enemmän kalastuksesta, oliivitarhoista ja ruuasta.
Joissakin ravintoloissa on edelleen tarjolla Kamena juha/Kivikeittoa.

Keittoon tarvitaan puhtaasta merestä otettu mahdollisimman reikäinen kivi. Kiven sisälle on ajan mittaan kasvanut levää, siellä asustaa pieniä rapuja ja muita pieniä mereleäviä.

Kivi keitetään runsaassa vedessä johon on lisätty porkkanaa, selleriä, persiljaa, suolaa, pippuria. Loppuvaiheessa lisätää hieman riisiä ja oliiviöljyä ja maun mukaan basilikaa.
Keitto tarjotaan yleensä alkukeittona.

~~~~~~~~

Eilen ei syöty kivikeittoa (eipä tullut lähdettyä merelle sukeltelemaan;) ) vaan paistettuja sardela.

Ne on minusta parhaillaan juuri noin yksinkertaisesti paistettuna öljyssä tai grillillä. Suolaisetkin kyllä kelpaavat joskus;)

Paistettujen sardelien päälle lorautetaan oliiviöljy/valkosipuli/persiljakastike ja runsaasti öljyä. Lisukkeina vain keitettyjä perunoita ja runsaasti vihreää salaattia.

14 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Minulla alkoi heti tuntumaan että on hiekkaa hampaissa tuon kivikeiton takia;)
Minä kaipaan välillä paistettuja muikkuja :P

finkinja kirjoitti...

Joo mulle tuli kyllä sama mieleen:D
Tein muikkuja samoilla "mausteilla" kesällä Suomessa;)

Susa kirjoitti...

Hihii ;D mule tuli ihan sama mieleen kun Marjutilla ;D

Anonyymi kirjoitti...

Niin mullakin alkoi narskunta kuulua, vaikka juon nyt kahvia.

ebrufin kirjoitti...

Minka takia meikan Bloggerissa tulee se typera kirjainjono, mita taalla ei ole??? Apua- mista saadan Anna?

finkinja kirjoitti...

Hiekat vaan rouskuaa suussa kun tuota syö;))

Ebrufin, mä en ole tehnyt mitää säännöksiä;) Mulla tää aukes tälleen. Mä taas puolestani mietin, etten ole tehnyt jotain oikein kun kaikilla muilla on se kirjainlitania:)

Anne kirjoitti...

ebrufin, asetukset ja sieltä kommentit ja Näytetäänkö sanavahvistukset kommenteissa?

Ahaa, kivi siis liemikuution korvikkeeksi? ;-D Taitaisin kuitenkin ottaa jonkun toisen alkuruoan.

Stazzy kirjoitti...

Höh, ei saa puhua paistetuista muikuista, heti alko tekemään mieli.
Vaikeaa.

Siirtyykö kivi keitossa kattilasta lautaselle, vai syödäänkö vain levä ja pikkueliöt?

Hyvä vain ettei ole kirjainlitaniaa, mä ainakin kirjoitan sen aina väärin :/

Anonyymi kirjoitti...

Muikku ja silakka on ainoita kaloja joita en syö ;D Hyi, olenko nyt negatiivinen lätsäyttelijä? ;)

Ja kiva homma kun ei tarvitse mitään kirjainjonoja naputella täällä blogissasi *peukutus*

Olen aina miettinyt, mitä tapahtuisi, jos laittaisin tuohon google/bloggerin tai open ID kohdalle rastin, enkä kohtaan nimi/URL, mutten ole uskaltanut kokeilla ;D

Susa kirjoitti...

Makin poistin sen kirjainjonon :)Kiitos Anne!

finkinja kirjoitti...

Stazzy. ei kai sitä yleensä lautaselle laiteta, sitä kiveä meinaan, siinä ohjelmassa ravintolassa laittoivat kiven tarjottimelle koristeeksi;)

Anne:D

Minna kokeile;)

Saara kirjoitti...

Heippa! Paatin jattaa puumerkin tanne, klikkailin tuolta Susan blogista kurkkimaan.
Viklutus Texasista!

Anonyymi kirjoitti...

Hei, tulin Chiliä ja Kanelikahvia-blogissa olleen kommenttisi perusteella tänne. Kiva löytää uusia ulkosuomalaisia bloggaajia.....minä perheineni asun Kuwaitissa.

finkinja kirjoitti...

Saara ja Pinja-Gloria kiva kun tulitte vierailulle, tervetulemas vaan jatkossakin:)