torstai 27. marraskuuta 2008

Donna Leon - Samovoljno ponašanje

Sokea rakkaus

Takakansi: Venetsialaiskomisario selvittää kauniin opiskelijatytön murhaa ja sukeltaa syvälle Italian synkkään menneisyyteen. Guido Brunetti saa vieraakseen vaimonsa Paolan oppilaan, kauniin ja lahjakkaan Claudia Leonardon, joka pyytää apua sotarikoksista tuomitun isoisänsä maineen puhdistamisessa. Pian nuori nainen löytyy kuitenkin murhattuna. Brunettin tutkimukset johtavat Italian fasistiseen menneisyyteen, jolloin perheitä ajettiin maanpakoon ja taideaarteet vaihtoivat omistajaa hämärissä olosuhteissa. Myös Claudian isoisän rakastajattaren seinillä roikkuu epäilyttävän arvokas taidekokoelma. Oliko isoisä sittenkään niin viaton?
Tässä odotellessa sain luettua Donna Leonin kirjan.
Olin jo kauan odotellut kirjastoomme uusinta käännöstä tästä kirjasta;)

5 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Haa pitääkin mennä kurkkimaan olisko käännetty ranskaksikin... en viitsi englanniksi lukea, epäröin suomen ja ranskan välillä.

Mutta noissa on ihana tunnelma, voi kuvitella mitä elämä on siellä "oikeilla ihmisillä".

anumorchy kirjoitti...

Luetko kroatiaa yhta nopeesti ja nauttien kuin suomea? Minulla sujuu edelleenkin heprean kielisten kirjojen lukeminen aika paljon hitaammin. No, onhan meilla ihan erilaiset kirjaimetkin. Jotenkin sanojen hahmottaminen vaikeempaa. Siksi en juurikaan viitsi kaannettya kirjallisuutta hepreaksi lukea, mieluummin etsin englannin- tai suomenkielisen version. Paikallisista kirjailijoista nautin kylla hepreaksi.

Anne kirjoitti...

Minä en lue nykyään mitään. Aika käsittämätöntä kun ajattelee, miten ennen ahmin kirjoja. Netti vie sen ajan, jonka ennen käytin käsitöihin ja lukemiseen.

finkinja kirjoitti...

Siis mä kommentoin äsken teidän juttuja mut mun jutut hävis jonnekin bittiavaruuteen!!!!!

Siis ...
mä aloin lukeen kroatiaks heti kun tulin tänne enkä kyllä ymmärtänyt edes kaikkea. Lukeminen sujuu nykyään ihan kivasti ja melko nopeesti, riippuu tietenkin tekstistä. Olen huomannut että luen ehkä liian huolimattomasti suomen kieltä, hypin melko paljon. Riippuu kauheesti mielialasta ja kirjasta kumpi kieli sujuu paremmin.
Kroatialaisten kirjailijoiden kirjoja en ole kauheesti lukenut, pitäiskin alkaa ihan tarkoituksella lukeen niitä enemmän.

Anonyymi kirjoitti...

Donna Leon on yksi minun suosikeistani myös :)